Bunga Mawar Hitam Nyatanya Ada, dan Tumbuh Alami di Negera Turki

Sempat teringat terima bunga mawar hitam dari toko bunga tangerang ? Bunga ini betul-betul berada di negara Turki, bunga mawar hitam tumbuh alami disana. Sayangnya, bunga langka ini dekati kemusnahan.

Dalam banyak narasi serta mitos, bunga mawar hitam seringkali dihubungkan dengan pengetahuan hitam atau dunia vampir. Ada pula yang menjelaskan jika bunga mawar hitam ialah lambang cinta mati. Anda ingin mempunyai bunga langka ini? Hadirlah ke Halfeti, Turki.

Bunga mawar hitam banyak tumbuh subur di wilayah Halfeti. Kenapa dapat ada mawar hitam disana? Sebab wilayah Halfeti mempunyai situasi tanah yang langka serta tidak sama dengan wilayah lain. Iklim disana dikuasai oleh sungai Efrat. Kombinasi berikut yang membuat mawar yang tumbuh disana condong berwarna magenta tua atau ungu tua dekati hitam.

Pigmen alami itu namanya anthocyanin, yakni muatan warna alami yang ada pada raspberry serta blueberry. Mawar-mawar hitam ini umumnya cuma mekar 2 kali dalam satu tahun semasa 15 hari.

Bunga Mawar Hitam Langka Hampir Punah

Sayangnya, konstruksi bendungan di Halfeti menggusur banyak tanah serta tempat. Jumlah mawar hitam yang tumbuh semakin berkurang serta hampir alami kemusnahan. Petinggi serta masyarakat ditempat masih berusaha menjaga bunga langka ini.

Bunga mawar hitam akan mekar dengan warna merah magenta gelap pada musim semi serta musim luruh, tetapi warna hitamnya akan sirna waktu musim panas. Pemerintah masih berupaya menjaga bunga langka ini untuk daya tarik wisata Halfeti.

Anda tertarik melihat langsung bunga mawar hitam di Halfeti dari florist tangerang?